Waar ben je naar op zoek?


MENU
https://www.waarborgvastgoed.nl
inspirerende
verhalen
Pssssst ....
Waarborg is trots huisvester van succesvolle ondernemers. De experts van vandaag en de pioniers die morgen beter maken. Altijd met een sterke missie en een bijzonder verhaal. Ontdek wie ze zijn, wat ze doen en wat ze betekenen voor de wereld om hen heen.
Het team van Waarborg is trots op de bewoners die we mogen huisvesten. Ontdek hier hun bijzondere verhalen.
Ketelaar Kroon / Oslo
Protium / Quintushuis
Seven Stars / Mediacentrale
Fluctus en Brightbird / Zernikelaan 6
Bioclear Earth / Rozenburglaan 13
Cycloon / Energieweg 12
BrightbirdFluctus_foto1
BrightbirdFluctus_foto6
BrightbirdFluctus_foto2
BrightbirdFluctus_foto3
BB&fluctus_packaging
'We zijn ervan overtuigd dat je altijd op zoek moet naar de wow-factor.'
lees het hele verhaal
Lees het hele verhaal

The pleasure of creating together

Productontwikkeling. Where to start? Natuurlijk in de basis met een goed idee. Wat wil je precies maken? Voor wie? En wat moet die gebruiker er vervolgens mee kunnen doen? Maar ook minstens zo belangrijk: hoe moet dat er ongeveer uit komen te zien? Simpele vragen zo op het eerste gezicht misschien? Maar juist het samenbrengen van al die peilers – functie, ergonomie én vormgeving – vergt grote expertise.

Op Zernikelaan 6, in het hart van Zernike Science Park, vind je die kennis in overvloed. Niet één maar twee bedrijven, beide gedreven door een klein leger aan knappe koppen én gebonden door een bijzondere samenwerking: Fluctus en Brightbird.

De directeuren, Gertjan Drent voor Fluctus en Bart Kip voor Brightbird, kennen elkaar al sinds de opleiding Industrieel Ontwerpen in Delft. Aan het begin van hun carrière liepen ze elkaar bij Philips tegen het lijf en werkten jaren aan de ontwikkeling van consumentenproducten. En nu, anno 2019, zijn ze naast huurders in hetzelfde pand, wéér partners in crime.

Product design

Drent neemt met Fluctus voornamelijk de technische kant van het ontwerpproces voor zijn rekening: “Bij ons kunnen opdrachtgevers voor alle fasen van projectontwikkeling terecht: vanaf een eerste idee tot en met de aanloop naar de eerste productie-batch. Elke opdracht beginnen we door eens met een frisse blik naar het idee te kijken. Wat moet het precies worden? Welke functionaliteiten zijn daarvoor nodig? En hoe kunnen we zorgen dat het anders is dan wat al bestaat op de markt?”

“En dát is waar wij vaak inspringen”, valt Kip zijn buurman bij. “Bij Brightbird zijn we gespecialiseerd in onderscheidende producten en productervaringen. We zijn ervan overtuigd dat je altijd op zoek moet naar de wow-factor. Je wilt dat consumenten het product zien en denken ‘hé wow, wat is dit? Ik wil dat!’ En dan pas: ‘wat doet het eigenlijk?’ Je legt er dus als bedrijf echt net wat overheen, exciting design noemen wij dat bij Brightbird. Maar”, benadrukt Kip, “dat uiterlijk moet wél hand in hand gaan met gebruikersgemak: pas als er een perfecte balans is tussen functionaliteit en vormgeving heb je een topproduct te pakken.”

1+1=3

Die balans vinden is voor Kip en Drent de kern van hun samenwerking. Ze hebben beiden eigen opdrachten en klanten, maar kloppen altijd bij elkaar aan als een opdracht daar om vraagt. “Dat we op precies dezelfde locatie zitten, is dan wel erg handig”, volgens Kip. “Als we bij Brightbird twijfelen aan de esthetiek van een technische verandering, dan loop ik zo even bij Gertjan binnen om in 5 minuten af te stemmen of de balans tussen de diverse peilers bewaard blijft.” Andersom geldt dat ook. Drent: “Soms is een design bijzonder aantrekkelijk, maar daardoor ook te klein voor de techniek die er simpelweg in moét. Dan steken we de koppen bij elkaar tot we beiden tevreden zijn.”

De twee ontmoeten elkaar en opdrachtgevers vaak in hun gezamenlijke kantoor, dat ze eigenhandig omtoverden tot een inspirerende, praktische ruimte. Op een knalgele muur prijkt de quote the pleasure of creating together, de visie van beide mannen. De ruimte voelt luchtig, dynamisch én heeft volgens Kip een verrassing in petto. Wat blijkt? De heren voorzagen de sparringsruimte van de ultieme gadget met wow-effect: één van de muren blijkt een full coverage whiteboard. Als dat geen out-of-the-box brainstormsessies oplevert!

Prachtproducten

Een mooi voorbeeld van een product waarin de krachten van Fluctus en Brightbird samenkwamen, is de ‘Equestic’; een ingenieuze ruitersclip voor de paardentopsport. Met de Equestic kunnen ruiters de stabiliteit van hun paard monitoren in stijl. Brightbird ontwierp het model en de merkbeleving, terwijl Fluctus zich wierp op de praktische uitwerking van de techniek. Het resultaat is een prachtige clip die niet alleen als innovatief product de ruitersmarkt in hoog tempo verovert, maar óók de luxe uitstraalt die bij de paardensport past.

Ook internationaal valt de Equestic op: tijdens de prestigieuze International Design Awards in Los Angeles viel de ruitersclip onlangs in de prijzen. En niet zomaar één: de Equestic werd bekroond met een gouden award in de categorie Outdoor and Exercise Equipment. “Samen met de unboxing filmpjes van de Equestic op YouTube, is die award voor ons een extra bevestiging dat we weer een wow-effect bereikt hebben.” De Equestic is duidelijk een hebbedingetje geworden dat ook in gebruik verwachtingen overtreft!

Augmented reality

Ook duurzaamheid speelt in het gehele proces een belangrijke rol. Bijvoorbeeld door producten te ontwerpen die lang meegaan én door de ontwikkeling van bio-plastics op de voet te volgen. Bij Fluctus werken ze in de conceptfase ook veel met 3D-printers en hyperrealistische CAD-computermodellen: “zo kan de klant heel goed zien hoe het product eruit komt te zien én hoe het straks werkt.”

Maar, het kan nog moderner: het nieuwste van het nieuwste is productpresentatie in augmented reality. “Ja dat is wel echt bijzondere technologie”, vertelt Kip enthousiast. “We hebben onlangs bijvoorbeeld een modulair laboratoriumsysteem in AR voor een opdrachtgever gerealiseerd. Als we het hele systeem als prototype hadden gebouwd, was dat zonde geweest van het materiaal en de vervoerskosten. In plaats van een écht systeem, projecteerden we het geheel in AR in de ruimte. De opdrachtgever kon met een speciale tablet alle modules in 360 bekijken, precies zoals het eindproduct zou moeten zijn. Alsof je met één been in de toekomst stond, ze geloofden het bijna niet.”

Omringd door slimmeriken

Met hun kracht in engineering en design, passen de beide bedrijven nu perfect bij hun locatie. Drent: “We kiezen er bewust voor om niet op een bedrijventerrein te zitten, maar juist hier te midden van alle vooruitgang en jonge talenten. Op de vraag of er plek is voor bijvoorbeeld een derde 3D-printer, reageren de heren lachend: “dat wordt misschien wel wat krap. Misschien dat het te zijner tijd nodig is om met Waarborg om de tafel gaan om te verhuizen binnen het bestaande Waarborg portfolio. Maar voorlopig zitten we hier beiden op onze plek!”

Foto’s door Mary Jane Photography


Gertjan Drent & Bart Kip / Fluctus en Brightbird
FluctusBrightbird