Bevrachtingskantoor Longship
Het team van Waarborg Vastgoed is trots op de bedrijven die zij huisvest. Het zijn bedrijven in uiteenlopende branches, allemaal op hun eigen manier succesvol in datgene wat ze doen. Een van de bedrijven die Waarborg Vastgoed mag huisvesten is Longship BV, een bedrijf dat actief is in de scheepvaartindustrie. Dit Noors-Nederlands bedrijf, dat voorheen NedNor heette, is sinds 2009 gevestigd in de Peizerstate. Wat doet Longship precies? En waarom heeft een maritieme organisatie een kantoor in de Peizerstate? We gingen bij Longship op bezoek en zochten het uit!
Een bevrachtingskantoor
Longship voert het commercieel management over een vloot van 23 schepen. Deze schepen variëren in grootte; de kleinste schepen van Longship kunnen zo’n 3.000 ton vervoeren, de grootste al gauw tussen 15.000 tot 20.000 ton. Sven Berenschot, chartering en operations medewerker, vertelt: “De schepen van Longship zijn zo uitgerust dat ze verschillende soorten ladingen kunnen vervoeren. Van gewone bulkgoederen en projectcargo tot gevaarlijke goederen en stoffen. Zo doen we bijvoorbeeld veel in de staal- en metaalindustrie, maar vervoeren we ook bos- en landbouw- en energieproducten. Bovendien hebben we vijf containerschepen, waarvan een aantal bestemd zijn voor langetermijncontracten met klanten en een aantal geschikt zijn voor de general cargomarkt. Hierdoor kunnen wij deze schepen efficiënter inzetten.”
Internationaal actief
De schepen van Longship varen over de hele wereld. Sven vertelt: “Die internationale focus is in de scheepvaart natuurlijk heel normaal. Dit is ook de reden dat we op ons kantoor in Groningen werken met een internationaal team. Ons team bestaat uit medewerkers uit Polen, Frankrijk, Noorwegen, Belgie en natuurlijk Nederlanders. De voertaal is grotendeels Engels en onderling Nederlands. Daarnaast spreken een aantal collega’s ook vloeiend Pools, Frans, Russisch en Duits. Maar waarom dan toch die keuze voor Groningen? “Veel rederijen en/of kapiteineigenaren zijn van oorsprong gevestigd in Noord-Nederland, qua bereikbaar is Groningen dan een uitstekende stad om te zitten. De keuze voor de Peizerstate was snel gemaakt; met voldoende parkeergelegenheid voor klanten en een goede bereikbaar vanaf de A28 en A7 de ideale locatie voor Longship.”, vertelt Sven. “Bovendien is Groningen een studentenstad, wat prettig is voor het werven van nieuw personeel.”
Plannen, regelen en vooral: veel bellen
Wat betekent dat commercieel management nu precies? Sven vertelt: “Op ons kantoor in Groningen zorgen we ervoor dat schepen over de hele wereld bevracht worden tegen de best mogelijke resultaten. Het team van Longship is eigenlijk de hele dag aan het bellen, e-mailen en plannen. Het is onze taak om voor de juiste lading het juiste schip te vinden. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat de kapitein weet waar hij naartoe moet varen, waar hij welke ladingen moeten ophalen en in welke haven hij het vervolgens moet lossen. Dat is een kwestie van veel bellen, plannen en afstemmen. Het team in Groningen zoekt uit wat de meest efficiente transportoplossing voor onze klant is en zorgt ervoor dat het hele proces, van laden tot het lossen, geregeld wordt.”
Als je zoveel moet plannen en regelen, dan is het van groot belang dat je een goede relatie hebt met terminaleigenaren, schippers en andere partijen die betrokken zijn bij het scheepvaartproces. Door continu de dialoog op te zoeken met deze partijen van over de hele wereld en iedereen zo goed mogelijk te betrekken in de hele scheepvaartketen, proberen we iedere dag een zo efficiënt en prettig mogelijke samenwerking te bereiken.”
Georganiseerde chaos
Dat gebel, georganiseer en geregel resulteert in een georganiseerde chaos, die we tijdens ons bezoek aan Longship een klein beetje hebben mogen ervaren. We zijn er trots op dat we een internationaal opererend bedrijf als Longship in de Peizerstate mogen huisvesten.
In deze video over de Peizerstate vertelt Sven je meer over Longship.